|
دوره 14، شماره 3 - ( شماره پیاپی 53، پاییز 1403، صفحه 7 تا 84 1403 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 30-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholizadeh T, Azadbeh M, Sabahi Namini A, Shoaebargh S. Study of the Corrosion Behavior of Hybrid Composite Ti-10Mo-X (TiC & TiB2) Produced by SPS Method with Various Reinforcement Amounts at a Sintering Temperature of 1150°C. مهندسی خوردگی 2024; 14 (3) :19-30
URL: http://journal.ica.ir/article-1-229-fa.html
قلی‌زاده طاهره، آزادبه مازیار، صباحی‌نمینی عباس، شعاع‌برق شیوا. مطالعه رفتار خوردگی کامپوزیت هیبریدی Ti-10Mo-X (TiC & TiB2) تولید شده به روش SPS با مقادیر مختلف تقویت‌کننده در دمای تف‌جوشی 1150 درجه سانتی‌گراد. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1403; 14 (3) :19-30

URL: http://journal.ica.ir/article-1-229-fa.html


دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
چکیده:   (27 مشاهده)
در این پژوهش کامپوزیت هیبریدی (Ti-10Mo-X (TiC & TiB2 ساخته شده به روش تف‏جوشی قوس پلاسما (SPS) در دمای تف‏جوشی 1150 درجه سانتی‏گراد با تغییر درصد وزنی ذرات تقویت‌کننده سرامیکی (5/0، 1، 2 و 4 درصد وزنی) مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور ریزساختار، ساختار فازی و رفتار خوردگی به ترتیب با میکروسکوپ نوری، میکروسکوپ الکترونی روبشی، ثبت الگوهای XRD و آزمون پلاریزاسیون پتانسیودینامیک بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد با افزایش درصد وزنی تقویت‌کننده‌های سرامیکی از 5/0 تا 4 درصد مولیبدن باقی‏مانده کم‏تر شده و فاز بتا بیشتر شده است. با افزایش درصد وزنی تقویت‌کننده تخلخل اطراف مولیبدن کمتر شده و کامپوزیت Ti-10Mo حاوی 4 درصد وزنی ذرات تقویت‌کننده دارای کمترین تخلخل است. افزایش فاز بتا و کاهش تخلخل سبب بهبود رفتار خوردگی شده است. کمترین و بیشترین مقاومت به خوردگی به ترتیب برای نمونه‏های 5/0-1150 با بیشترین چگالی جریان خوردگی برابر μA/cm2 25/1 و 4-1150 با کمترین چگالی جریان خوردگی برابر μA/cm2 22/0 است. سطح خوردگی نمونه 4-1150 خوردگی یکنواخت‏تری را نسبت به بقیه نمونه‏ها نشان می‏دهد.
متن کامل [PDF 810 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/5/20 | پذیرش: 1403/9/25 | انتشار: 1403/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb