|
دوره 7، شماره 26 - ( فصلنامه علوم و مهندسی خوردگی، شماره پیاپی 26، زمستان 1396 1396 )                   جلد 7 شماره 26 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation of Temperature and Inhibitor Concentration Effect of Dipotassium Hydrogen Phosphate on the Corrosion of Carbon Steel in Sodium Chloride Solution. مهندسی خوردگی 2018; 7 (26) :21-30
URL: http://journal.ica.ir/article-1-108-fa.html
بررسی اثر دما و غلظت بازدارنده دی پتاسیم هیدروژن فسفات بر رفتار خوردگی فولاد ساده کربنی A106 در محلول کلرید سدیم. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1396; 7 (26) :21-30

URL: http://journal.ica.ir/article-1-108-fa.html


چکیده:   (216 مشاهده)
در این تحقیق اثر بازدارندگی دی‌پتاسیم‌هیدروژن فسفات (DKP) بر رفتار خوردگی فولاد ساده کربنی A106 ASTM در محدوده دمایی از 25 تا Cº 55 و غلظت‌های مختلف بازدارنده از 7 تا mM 23 در محلول mM 1 از کلرید سدیم با استفاده از روش پلاریزاسیون دینامیکی مطالعه شده است. با افزایش دما از 25 تا Cº 35، دانسیته جریان خوردگی از 30 به A/cm2 120 رسید. برهم‌کنش اثر غلظت بازدارنده و دمای محلول نشان داد که با افزایش دما، سیستم در غلظت‌های بالاتری از بازدارنده دارای رفتار رویین خواهد بود. مکانیسم جذب از طریق پارامترهای ترمودینامیکی نیز مورد بررسی قرار گرفت. با اضافه نمودن mM 7 از بازدارنده به محلول، مقدار انرژی فعال‌سازی از 82 به kJ/mol 50 کاهش پیدا کرده است که کاهش Ea در حضور بازدارنده بیانگر جذب شیمیایی بازدارنده در سطح فلز کربن استیل می‌باشد. علاوه براین، نتایج نشان داد که بازدارنده در دماهای بالاتر دارای بازده بیشتری است بطوریکه با افزایش دما از 25 به Cº 35 بازده بازدارنده در غلظت mM 7 DKP از 33 به 67درصد افزایش یافت. تصویربرداری سطحی SEM و آنالیز طیف سنجی EDS نیز تایید کننده نتایج اندازه‌گیری‌های الکتروشیمیایی بود.
متن کامل [PDF 859 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/23 | پذیرش: 1396/12/10 | انتشار: 1396/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb