|
دوره 9، شماره 37 - ( فصلنامه علوم و مهندسی خوردگی( سال دوازدهم ـ پائیز 1399) 1399 )                   جلد 9 شماره 37 صفحات 18-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation of the Effect of Intercritical Annealing Heat Treatment Temperature on the Microstructure and Corrosion Properties of Dual-phase Steel. مهندسی خوردگی 2020; 9 (37) :7-18
URL: http://journal.ica.ir/article-1-33-fa.html
حسن‌نژاد حسین، لاجوردی سید احمد، نوری اشکان. بررسی اثر دمای عملیات حرارتی آنیل میان بحرانی بر ریزساختار و خواص خوردگی فولاد دوفازی. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1399; 9 (37) :7-18

URL: http://journal.ica.ir/article-1-33-fa.html


دانشگاه اراک
چکیده:   (422 مشاهده)
فولادهای دوفازی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. با بررسی خواص مختلف این فولادها از قبیل خواص مکانیکی و خواص الکتروشیمیایی، میتوان کاربردهای جدیدی در استفاده از این نوع فولادها، متصور بود. هرچند خواص مکانیکی این فولادها در مطالعات زیادی مورد بررسی قرار گرفته است ولی خواص خوردگی این فولادها، نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارد. در این تحقیق، با استفاده از عملیات حرارتی میان بحرانی، به بررسی تأثیر دمای عملیات حرارتی بر ریزساختار و خواص خوردگی فولادهای دوفازی پرداخته شده است. به این منظور، با استفاده از دو روش پلاریزاسیون پتانسیودینامیک و طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی (EIS)، خواص خوردگی نمونه‌های عملیات حرارتی شده در دماهای 740، 770 و 800 درجه سانتیگراد، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که فاز مارتنزیت تأثیر دوگانه ای بر رفتار خوردگی فولاد دارد. از یک طرف بدلیل مقاومت به خوردگی بیشتر فاز مارتنزیت نسبت به فاز فریت،‌ حضور مارتنزیت سبب افزایش مقاومت به خوردگی فولاد می شود و از طرف دیگر، به سبب اختلاف پتانسیل بین دو فاز مارتنزیت و فریت و ایجاد کوپل گالوانیک، سبب کاهش مقاومت به خوردگی آن می شود. بیشترین مقاومت به خوردگی مربوط به نمونه عملیات حرارتی شده در دمای 770 درجه سانتیگراد می‌باشد و با افزایش دما به 800 درجه سانتیگراد، به دلیل افزایش درصد مارتنزیت و تشدید کوپل گالوانیک بین فاز مارتنزیت (کاتد) و فاز فریت (آند)، مقاومت به خوردگی نمونه کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 665 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb