|
دوره 9، شماره 31 - ( فصلنامه علوم و مهندسی خوردگی، شماره پیاپی 31، بهار 1398 1398 )                   جلد 9 شماره 31 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation on the Corrosion Behavior and Microstructure of SCM420H Steel Coated With Manganese Phosphate at Different Temperatures. مهندسی خوردگی 2019; 9 (31)
URL: http://journal.ica.ir/article-1-76-fa.html
بررسی رفتار خوردگی و میکروساختار فولاد SCM420H پوشش داده شده با فسفات منگنز در دماهای متفاوت. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1398; 9 (31)

URL: http://journal.ica.ir/article-1-76-fa.html


چکیده:   (302 مشاهده)
به منظور بهبود کیفیت سطح و جلوگیری از خوردگی و کاهش سایش قطعاتی مانند چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌ها می توان آنها را با پوشش‌های فسفاته پوشش داد. در این تحقیق فولاد آلیاژی SCM420H با استفاده از رسوب فسفاته منگنز پوشش داده شد. میکروساختار پوشش و مقاومت به خوردگی آن با تغییر درجه حرارت حمام مورد مطالعه قرار گرفت. به منظور بررسی آنالیز فاز و میکروساختار پوشش تشکیل شده به ترتیب از دستگاه پراش پرتو ایکس (XRD) و دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) استفاده شد. آنالیز XRD‌ از سطح پوشش نشان داد که لایه پوشش شامل فازهای MnFe2(PO4)2(OH)2H2O، Mn(PO)3، Fe(PO)3 و Mn,Fe)5H2(PO4)4•4H2O است. نتایج نشان داد که پوشش بدست آمده در دمای °C90 یکنواخت و پیوسته بوده و در آن حفره و ترک وجود نداشت. سطح فسفاته شده در دمای °C85 و °C95 غیر یکنواخت و حاوی ترک بود. به منظور بررسی مقاومت به خوردگی، از آزمونهای پلاریزاسیون پتانسیودینامیک و طیف نگاری امپدانس الکتروشیمیایی (EIS) در محلول آبی NaCl 5/3 % استفاده شد. نتایج آزمون‌های پلاریزاسیون تافل و امپدانس الکتروشیمیایی نیز با تصاویر میکروسکوپی مطابقت داشت و نتایج نشان داد پوشش ایجاد شده در دمای °C90 بیشترین مقاومت به خوردگی را نسبت به سایر نمونه‌های پوشش دار و نمونه بدون پوشش داشت.


* ابراهیمی‌فر، هادی - استادیار، بخش مهندسی مواد، دانشکده مهندسی مکانیک و مواد، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته
محسنی‌فر، فرهاد - مربی، بخش مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، مجتمع آموزش عالی بم
بحری، فیروزه - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، شرکت قوای محرکه کرمان خودرو
متن کامل [PDF 3046 kb]   (405 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/23 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb