|
دوره 8، شماره 29 - ( فصلنامه علوم و مهندسی خوردگی، شماره پیاپی 29، پاییز 1397 1397 )                   جلد 8 شماره 29 صفحات 116-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the Effect of Grain Size on the Corrosion Behavior of API-5L-X70 Steel in Simulated Soil Environment. مهندسی خوردگی 2018; 8 (29) :99-116
URL: http://journal.ica.ir/article-1-92-fa.html
بررسی تاثیر اندازه دانه بر روی رفتار خوردگی فولاد API-5L-X70 درمحیط شبیه سازی شده خاک. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1397; 8 (29) :99-116

URL: http://journal.ica.ir/article-1-92-fa.html


چکیده:   (335 مشاهده)
در این پژوهش تاثیر اندازه دانه بر روی رفتار خوردگی فولاد API-5L-X70 توسط روش‌های الکتروشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت. از 2 ورق فولادی با دو اندازه دانه‌ی متفاوت تولید شده به روش ترمومکانیکال استفاده شد. به منظور بررسی بیشتر عملیات حرارتی‌های آنیل و نرماله بر روی نمونه ی ریز دانه ترصورت گرفت و دسته ی دیگری از این نمونه‌ها درآب یخ و نمک کوئنچ شدند. با تغیر فاکتور زمان عملیات حرارتی طیف بیشتری از اندازه دانه بدست آمد. برای بررسی ساختار و اندازه دانه از تصاویر میکروسکوپ نوری و الکترونی و نرم افزار MIP Cloud بهره گرفته شد. با توجه به وجود ساختار‌های متفاوت، متوسط قطر دانه‌های فریت، فریت پلی گونال و بسته‌های مارتنزیت مورد بررسی قرار گرفت. برای ارزیابی رفتار خوردگی از آزمون‌های پلاریزاسیون خطی تافل و امپدانس الکتروشیمایی در محیط خورنده شبیه سازی شده خاک با pH خنثی استفاده شد. نتایج نشان داد که نمونه درشت دانه2647 با متوسط قطر دانه‌های فریتµm 9/18 رفتار خوردگی بهتری را نسبت به نمونه ریز دانه6530 با قطر متوسطµm 4/13 از خود نشان داده است. به طوری که نرخ خوردگی ازmpy 533/1 به mpy 358/1 کاهش یافته است. همین روند نیز در قطعات عملیات حرارتی شده به جز نمونه‌های سرد شده در هوا مشاهده شد. در این نمونه‌ها با افزایش اندازه دانه‌های فریت پلی گونال ازµm 62/23 به 79/31 چگالی جریان خوردگی از 116/1 به 194/2 میکرو آمپر بر سانتی متر مربع افزایش یافته است که می توان به دلیل رسوب زدایی ناخالصی‌ها و وجود گرادیان مشخص از عناصر آلیاژی باشد.

* فرزام، منصور دانشیار، گروه مهندسی ایمنی و بازرسی فنی، دانشگاه صنعت نفت، آبادان،ایران
بنی اسد آزاد، فرزاد - کارشناسی ارشد، گروه مهندسی ایمنی و بازرسی فنی، دانشگاه صنعت نفت، آبادان، ایران
متن کامل [PDF 2589 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/23 | پذیرش: 1397/7/10 | انتشار: 1397/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb