|
دوره 6، شماره 21 - ( فصلنامه علوم و مهندسی خوردگی، شماره پیاپی 21، پاییز 1395 1395 )                   جلد 6 شماره 21 صفحات 30-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Determination of Corrosion Causes and Premature Failure of The Tubes of Air Cooler in ISOMAX Unit. مهندسی خوردگی 2016; 6 (21) :19-30
URL: http://journal.ica.ir/article-1-139-fa.html
تعیین دلایل خوردگی و تخریب زود ‌هنگام تیوب‌های کولر هوایی در واحد آیزوماکس. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1395; 6 (21) :19-30

URL: http://journal.ica.ir/article-1-139-fa.html


چکیده:   (244 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی علت تخریب زود هنگام تیوب‌های یک کولر هوایی در واحد آیزوماکس یک پالایشگاه نفت می‌پردازد. بدین منظور سه تیوب مختلف ازکولر هوایی مذکور مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام مشاهدات ظاهری رسوب‌ها و محصولات خوردگی موجود بر سطوح داخلی تیوب‌ها، آنالیزهای XRD و XRF جهت تعیین ماهیت این رسوبات انجام شد. جهت بررسی مورفولوژی حفره‌های ایجاد شده در اثر خوردگی و تعیین عناصر موثر در رشد آنها از میکروسکوپ الکترونی روبشی مجهز به پروب آنالیز EDS استفاده گردید. نتایج بررسی‌ها نشان داد که رسوب‌های تشکیل شده بر روی تیوب‌ها عمدتا اکسیدی بوده اند. همچنین بررسی‌ها نشان داد دو مکانیزم فعال مختلف، منجر به سوراخ شدن تیوب‌ها شده است. در یکی از تیوب‌ها تجمع رسوب بر روی سطح داخلی و بروز خوردگی زیر رسوبی منجر به وقوع خوردگی موضعی شدید و در نهایت سوراخ شدن آن شده است. عامل اصلی بروز این تخریب وجود اکسیژن بیش از حد مجاز در سیستم به همراه نمک‌های آمونیوم بی‌سولفاید بوده است. در تیوب دیگر، بروز پدیده‌ی خوردگی سایشی ناشی از سرعت زیاد سیال درون تیوب منجر به تخریب تیوب گردیده است.

*احمدی، آذین - مربی پژوهشی، گروه پژوهش خوردگی فلزات، پژوهشکده حفاظت صنعتی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران
نوری دلاور، اکرم - مربی پژوهشی، گروه پژوهش خوردگی فلزات، پژوهشکده حفاظت صنعتی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران
پاشا، امیر - مربی پژوهشی، گروه پژوهش خوردگی فلزات، پژوهشکده حفاظت صنعتی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران
عبیری، حسن - شرکت ملی نفت ایران
متن کامل [PDF 1757 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/9/4 | پذیرش: 1395/7/10 | انتشار: 1395/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb