|
دوره 12، شماره 44 - ( فصلنامه علوم و مهندسی خوردگی شماره ( سال دوازدهم ـ تابستان 1401) 1401 )                   جلد 12 شماره 44 صفحات 80-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Review on Corrosion Caused in Various Components of Automobile and Affecting Parameters. مهندسی خوردگی 2022; 12 (44) :65-80
URL: http://journal.ica.ir/article-1-183-fa.html
مروری بر خوردگی‌های ایجاد شده در اجزای مختلف خودرو و پارامترهای موثر بر آن. نشریه علوم و مهندسی خوردگی. 1401; 12 (44) :65-80

URL: http://journal.ica.ir/article-1-183-fa.html


چکیده:   (439 مشاهده)
خوردگی در بسیاری از قسمت‌های خودرو اتفاق می‌افتد و نه تنها به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌کند، نامطلوب است، بلکه ارزش فروش مجدد خودرو را کاسته و استحکام قطعات را نیز کاهش می‌دهد. لذا صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهمی می‌باشد که در معرض صدمات و خسارات زیاد، ناشی از واکنش‌های خوردگی می‌باشد. انواع خودروها به دلیل در معرض قرار گرفتن در محیط اتمسفری، گازهای آلاینده و نمک‌های یخ‌زدا، دچار آسیب کلی و جزئی در اجزای مختلف همچون بدنه خودرو، اجزای داخلی موتور، رادیاتور، باتری، سیستم اگزوز، مخزن سوخت، سیستم‌های الکتریکی و... می‌شود. لذا با توجه به اهمیت بررسی انواع خوردگی‌های محتمل در خودروها در این مقاله به مرور کلی مقالات دیگر محققین پرداخته می‌شود. با توجه به آمار گزارش شده در مقالات، بیشترین میزان خوردگی عموما در موتور خودرو رخ داده و نوع خوردگی آن، خوردگی حفره‌ای و یا گالوانیک می‌باشد، هرچند خوردگی شیاری و یکنواخت نیز می‌تواند در باقی قسمت‌های خودرو همانند سیستم تعلیق خودرو و سیستم سوخت و... صورت گیرد. از عوامل موثر بر میزان و سرعت خوردگی در صنعت خودروسازی، می‌توان به میزان رطوبت نسبی هوا، میزان و نوع آلاینده‌ها، رطوبت سطحی و دمای کارکرد قطعه نیز اشاره کرد. قابل ذکر است شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از خوردگی در موتور شامل مواردی چون احتراق ناقص و کاهش راندمان، انژکتورهای شکسته، گرفتگی فیلتر سوخت و روغن و همچنین عمر کمتر روغن مصرفی است.

* آزادی، محبوبه - دانشیار، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
تشکری ماسوله، محمد - کارشناسی، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
متن کامل [PDF 484 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به علوم و مهندسی خوردگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Corrosion Sciences and Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb